معرفي مرکز



مرکز آموزش علمي– کاربردي " چرم تهران" وابسته به شرکت شهرک‏هاي صنعتي استان تهران در سال 1382 با اخذ مجوز از وزارت صنايع و معادن و دانشگاه جامع علمي کاربردي براي تربيت نسل جوان، کارآمد و متخصص پاي به عرصه حضور گذاشت و با پذيرش دانشجو در رشته چرم و پوست در مقطع کارداني فعاليت خود را آغاز نمود و با توجه به نياز مبرم شهرک‏ها، خوشه‏ها، واحدهاي زير مجموعه شرکت شهرک‏هاي صنعتي، رشته‏هاي جديدي نيز به واحد اضافه شد. مرکز علمي کاربردي واحد چرم تهران بناي کار خود را ارتقاي سطح علمي پرسنل مجرب واحدهاي صنعتي و آموزشي تحت نظارت دانشگاه جامع علمي کاربردي قرار داده است. اين مرکز سعي دارد با ايجاد تعامل بين صنعت و دانشگاه و آموزش نيروهاي انساني متخصص يکي از بازوان توانمند واحدهاي صنعتي کشور باشد. در اين مرکز با آموزش واحدهاي علمي در محيط‏هاي صنعتي، تلاش مي‏گردد نيروي تربيت‏يافته هم به لحاظ علمي و هم به لحاظ کاربردي و عملي، از توان علمي بالايي برخوردار شده تا بتواند تأثير مثبتي در بالا بردن راندمان کاري واحدهاي صنعتي داشته باشد.

اين مرکز در راستاي توليد، توسعه و انتقال علم و فناوري با ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي در حل مسايل اساسي جامعه و توسعه پايدار آن گام بر مي‏دارد. ارتباط تنگاتنگ با شهرک صنعتي چرمشهر ورامين، استفاده از اساتيد مجرب در کنار فارغ‏التحصيلان دانشگاه‏هاي معتبر کشور، اين مرکز را بعنوان تنها مرکز فعال آموزشي- پژوهشي تخصصي در حوزه چرم و صنايع وابسته به آن در سطح کشور مطرح نموده است.  

شايان ذکر است، در اين مرکز فعاليت‏هاي گسترده‏اي در حوزه‏هاي مختلف از جمله امور فرهنگي، دانشجويي، پژوهشي و مرکز مشاوره  انجام ‏مي‏گردد که همگي آن‏ها در جهت ارتقاء سطح علمي-  آموزشي مرکز، ايفاي نقش مي‏نمايند. 

آموزش:

بخش آموزش داراي ده گروه شامل مديريت کسب و کار، مديريت تبليغات تجاري، حسابداري صنعتي، برق صنعتي، شيمي آزمايشگاهي، طراحي پوشاک ، طراحي دوخت، توليد کفش‏، صنايع چرم‏سازي و صنايع چرم و پوست، به دو صورت ترمي و پودماني و در مقاطع کارداني و کارشناسي ناپيوسته مي‏باشد.

 

رشته مديريت کسب و کار (مقطع کارداني) :

هدف از برگزاري دوره علمي – کاربردي کارداني مديريت کسب و کار، تربيت نيروي انساني مورد نياز براي فعاليت در حوزه کسب و کار و نيز بهسازي عملکرد فعالان فعلي اين حوزه است. طي اين دوره، دانشجويان علاوه بر آشنايي  با مباني نظري کسب و کار، توانمندي هاي لازم براي اداره واحدهاي صنفي توليدي، خدماتي و توزيعي را کسب مي نمايند.

 

رشته مديريت تبليغات با گرايش تجاري (مقطع کارشناسي):

تبليغات به عنوان يک علم از شاخصه هاي توسعه در کشورهاي مختلف به شمار مي‏رود و کارکردهاي آن بنا به ساختار جوامع مختلف داراي تعاريف گوناگوني است. تبليغات در ايران نيز به عنوان يکي از شاخص‏هاي توسعه و هدايت افکار عمومي براي بهره گيري از امکانات مختلف در وجوه مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي است. تبليغات که امروزه به عنوان يکي از زيرشاخه هاي علوم ارتباطي تعريف مي‏شود حرفه‏اي تخصصي و مرتبط با جامعه‏شناسي، روانشناسي فردي و اجتماعي، اقتصاد و فرهنگ است. در دوره کارشناسي ناپيوسته مديريت تبليغات، دانشجويان با کسب مجموعه‏اي از دانش و مهارت و کاربرد آن در حوزه‏ي تبليغات مي‏توانند وظايف خود در مشاغل قابل احراز را به نحو شايسته‏اي انجام دهند. ميزان رشد و شکوفائي تبليغات بيانگر سطح زندگي مردم و نشانه ميزان توسعه آن کشور است.

رشته حسابداري صنعتي(مقطع کارداني):

در اين دوره دانشجويان  ضمن آشنائي با دروس نظري، با سيستم‏هاي مالي و حسابداري صنعت آشنا شده و توانايي لازم را در تصميم‏گيري‏هاي صحيح و دقيق، بر مبناي اطلاعات علمي و قابل اعتماد در بهينه سازي سيستم‏هاي گردش کار دستگاه مربوطه را کسب مي‏کنند.

 

رشته برق صنعتي ( مقطع کارداني):

از اهداف رشته کارداني برق صنعتي، مي‏توان به تربيت و آموزش نيروي انساني متخصص و کارآمد جهت تعمير و نگهداري سيستم‏هاي صنعتي، اجراي پروژه‏هاي الکتريکيِ ماشين‏آلات و تجهيزات کارخانجات، انجام عمليات اجرائي، محاسباتي و آزمايشگاهي توسط کاردان آموزش ديده، اشاره کرد.  علاوه بر اين تکنسين کاربردي اين دوره قادر خواهد بود تا از طرفي در انجام تحقيقات به کارشناسان به عنوان دستيار عمل نمايد و از طرف ديگر با ارائه پيشنهادات مناسب به سطوح کارگري، در افزايش کارائي و بهبود بهره‏وري مفيد و موثر واقع شود.

 

رشته شيمي آزمايشگاهي گرايش صنعتي (مقطع کارداني) :

دوره کارداني ناپيوسته شيمي آزمايشگاهي، دوره اي است که بر اساس نياز کشور تدوين شده است و هدف اين دوره تربيت نيروي انساني به منظور راهبري مطلوب و انجام کار در آزمايشگاه هاي شيمي ( صنعتي و غير صنعتي) محصول حين ساخت و محصول نهائي و نيز آشنائي کلي با آخرين تکنولوژي هاي پيشرفته (گرايش شيمي صنعتي) مي‏باشد.

رشته طراحي پوشاک (مقطع کارداني و کارشناسي):

دوره کارداني و کارشناسي ناپيوسته  طراحي پوشاک ، جهت تربيت افرادي با توانايي طراحي و برش و دوخت لباس برنامه‏ريزي گرديده است. دانشجويان در پايان دوره توانايي‏هاي لازم از قبيل ارائه طرح‏هاي مناسب جهت موقعيت ها و شرايط گوناگون،  تبديل طرح هاي ارائه شده به الگوهاي قابل اجرا،  مديريت بخش طراحي الگو در کارگاه ها و کارخانجات پوشاک،  مديريت آموزشگاه هاي طراحي و دوخت لباس، کسب مهارت هاي لازم جهت کارآفريني و ..  را کسب خواهند نمود.

 

رشته طراحي و تکنولوژي دوخت (مقطع کارشناسي):

هدف دوره کارشناسي ناپيوسته رشته طراحي و تکنولوژي دوخت، تربيت نيروي انساني متعهد است که بتواند طراحي و دوخت انواع لباس را انجام دهد و توانايي نظارت بر نحوه انجام فعاليت ها در واحدهاي صنعتي پوشاک و کارگاه هاي توليدي را داشته باشد.

 

رشته توليد کفش (مقطع کارداني):

کفش يکي از نيازهاي اوليه جامعه و دربرگيرنده کليه افراد، فارغ از هرگونه تقسيم بندي اجتماعي، طبقاتي، شهري، روستايي و.... محسوب مي شود. مجموعه صنعت کفش نيز با گستره وسيعي مشتمل بر طراحي توليد، توزيع و فروش يکي از بخش هاي بزرگ اقتصادي کشور به حساب مي‏آيد. در چند دهه اخير، به تدريج، شرايط اجتماعي تغييرات اساسي کرده است که در اين بين مواردي از قبيل افزايش درآمد و بهبود سطح آسايش، کاهش متوسط سني جامعه، افزايش سطح تحصيلات، افزايش تبادلات کالا و سهولت دسترسي به کالاهاي خارجي در سطوح مختلف، تنوع سلايق و توجه بيشتر به آراستگي از اهميت بيشتري برخوردارند. در اين شرايط ضرورت پاسخگويي به نيازهاي متنوع جامعه، چه از نظر کيفي و چه از نظر ظاهري، بيش از پيش خود را مي نماياند. وضعيت خطير اين صنعت به لحاظ استعداد و امکانات از يک سو و معضلات آن (ضعف طراحي در محصولات، نبود سيستم کنترل کيفيت، نازل بودن سطح تحصيلات افراد شاغل در صنعت کفش و کمبود نيروي متخصص، عدم توجه به تربيت نيروي متخصص آموزش ديده به دليل بافت سنتي، نازل بودن سطح بهره‏وري عوامل توليد، نبود سيستم هزينه‏يابي محصول، مشکلات مربوط به امور بازرگاني و بازاريابي) از سوي ديگر، نظر کارشناسان و مديران مرتبط در اين بخش را به خود جلب نموده است. مهم‏ترين رويکرد در مواجهه با مشکلات ذکر شده، بهبود و ارتقاي نيروي انساني مي‏باشد. براي اين منظور تربيت نيروي انساني در حوزه هاي توليد، طراحي محصول، طراحي و ساخت قالب، بازرگاني و فروش در اولويت قرار مي‏گيرند.

 

رشته صنايع چرم‏سازي و صنايع چرم و پوست (مقطع کارداني):

در کشور ايران صنعت چرم به عنوان يکي از اصلي ترين زيرمجموعه هاي صنعت نساجي، چرم و پوشاک، از جايگاه ويژه‏اي برخوردار مي‏باشد.

با توجه به سابقه بسيار کهن صنعت چرم در کشور و عدم تحول صحيح در اين صنعت به دليل کمبود شديد نيروي انساني متخصص، ضرورت تربيت افرادي کارآمد و کاردان در زمينه چرم و پوست را که توانايي لازم جهت ايجاد صنعت چرم نوين را داشته باشد ايجاب مي‏نمايد. در اين راستا پس از بررسي کمي و کيفي کمبودها و تشخيص نيازهاي تخصصي صنايع چرم، برنامه آموزشي دوره کارداني(صنايع چرم و پوست) با همکاري متخصصان و صاحب‏نظران دانشگاهي و خبرگان صنايع چرم و پوست کشور ، تهيه و تدوين گرديد.